Wefood hitter: 100 ton overskudsmad solgt på et år
I dag fejrer overskuds-supermarkedet Wefood 1 års fødselsdag. Det betyder blandt andet spot-tilbud på varer til en krone.
Overskudsmad hitter.
Faktisk hitter det så meget, at både restauranter og bagere har tilmeldt sig undgå-madspilstjenesten 'Too Good To Go', der er en app til smartphones, hvor dagens overskydende mad sælges til spotpriser kort før lukketid.
Den store revolution startede for alvor for et år siden, da Folkekirkens Nødhjælp lancerede overskudssupermarkedet Wefood, der åbnede på Amagerbrogade. Siden har organisationen åbnet endnu et supermarked på Nørrebro.
På supermarkedets 1 års fødselsdag er det tid til at gøre status. Og den status er slet ikke så skidt endda.
Det er nemlig lykkedes for Wefood at sælge hele 100 ton overskudsmad på blot et år, hvilket svarer til en omsætning på 1,2 millioner kroner. Overskuddet fra forretningen går ubeskåret til Folkekirkens Nødhjælp.
Wefood er det første supermarked i hele verden, der udelukkende sælger overskudsmad. Ideen opstod, da vi i Danmark smider 700.000 ton spiselig mad ud hvert år, mens mange sulter verden over.
- Vi er utrolig glade og stolte over, hvad Wefood har opnået på et år. Takket være de mange frivillige, vores kunder og ikke mindst leverandørerne, markerer det første år et kæmpe dansk engagement i kampen mod madspild og fattigdom, siger Bassel Hmeidan, der er projektleder for Wefood i Folkekirkens Nødhjælp.
Sælger overskudsmad, der ikke fejler noget
Wefood sælger varer, der enten er blevet produceret i for store mængder, er tæt på udløbsdato, eller hvor emballagen er beskadiget. Men vigtigst af alt fejler varerne ingenting.
- Vores frivillige kører rundt til leverandører, der har madvarer, som ellers skulle have været smidt ud. Ofte handler det om, at emballagen er forkert, eller at man ligger inde med overskydende varer på hylderne. Det henter vi og sælger billigt til vores kunder, siger Bassel Hmeidan.
Initiativet om de danske overskudsbutikker er gået verden rundt. Britiske BBC har senest været på besøg, hvor de lavede en reportage om madspild i Danmark.
- Vi har været meget positivt overraskede over alt den opmærksomhed, som Wefood har fået. Vi kan virkelig mærke, at vi har ramt en dagsorden, som både folk og politikere går op i, siger Bassel Hmeidan og tilføjer:
- Vi håber meget, at al denne opmærksomhed vil inspirere andre lande til at gøre noget lignende.
Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version