Kabell vil udvide betalingsparkering til nye bydele: Se hvilke her
Teknik- og miljøforvaltningen har udpeget nye områder, hvor der kan indføres betalingsparkering. Det falder dog ikke i god jord hos flere partier.
Der er otte områder i København, hvor det er oplagt at indføre betalingsparkering, fremgår det af et såkaldt budgetnotat, som politikerne i teknik- og miljøudvalget fik udleveret på et møde mandag.
Ifølge forvaltningen, der står bag notatet, er de områder med "størst behov" for at overgå til betalingsparkering Valby, det yderste Østerbro inklusiv området omkring Hellerup Station, Nørrebro, Sundby Nord inklusiv Lergravsparken Station, Sundby Syd, Islands Brygge, Vanløse inklusiv Vanløse Station samt Grønjord langs metroen til Vestamager.
Over for Berlingske lægger Enhedslistens teknik- og miljøborgmester Morten Kabell ikke skjul på, at han bakker op om tankerne.
- Den del, som handler om at lytte til københavnerne og få mere betalingsparkering for at sikre, at byens borgere får plads, mens pendlerne skal bruge kollektiv trafik, er rigtig fornuftig. Det vil jeg gerne være med til at se på, siger han til Berlingske søndag.
Kabell hidsede omegnsborgmestre op
I marts trådte den nye gule betalingszone på Ydre Nørrebro, Ydre Østerbro og Valby i kraft – og det er dem, der altså nu kan blive udvidet. Morten Kabell foreslog i april at udvide betalingsparkeringen til hele kommunen. Det fik omegnsborgmestrene til at fare i flint og kalde forslaget for ”et korstog mod bilisme”.
Forvaltningens nye tanker får heller ikke nogen varm modtagelse hos de andre partier i Borgerrepræsentationen.
- Vi har sagt, at vi ikke skal udvide betalingszonen nu. Der skal være en parkeringsmæssig begrundelse for at udvide zonen, og vi har allerede en trezoners parkeringszone i Vanløse, så der er det svært at se at der et behov, siger Socialdemokratiets miljø- og teknikordfører, Jakob Hougaard, til TV 2 Lorry.
Han deler omegnsborgmestrenes bekymring.
- Vi risikerer at flytte parkeringsproblemerne derud. I det hele taget ser jeg det her som et ønske fra Enhedslisten om at lave København om til en stor parkeringszone. Det ønske deler vi ikke, siger han.
Konservative: Det løser ikke problemet
Det gør den konservative leder på Københavns Rådhus, Jakob Næsager, heller ikke.
- Det løser ikke problemet. Når vi er landets hovedstad, så må vi også anerkende at nogen af os har brug for en bil for at komme hertil. Det er arrogant, at man gerne vil have goderne, men ikke generne. Ideelt set tog alle S-toget ind til København, men sådan er virkeligheden bare ikke, siger han til TV 2 Lorry.
Det er, understreger han, Socialdemokratiet, der suverænt afgør, om Enhedslistens parkerings-idéer skal blive virkelighed.
- Det er afgørende, om overborgmesteren igen vil indgå en budgetaftale med Enhedslisten, for så kender vi nu prisen: En meget fjendsk politik over for bilister, siger Jakob Næsager.
Radikale: Det virkede på Østerbro
Noget mere positiv overfor at udvide zonerne med betalingsparkering er Radikale Venstres miljø- og teknikordfører Mette Annelie Rasmussen.
- Vi skal gøre det, hvor det virker – og vi kunne stort set fra dag 1 mærke forskellen efter at vi indførte den gule zone på Ydre Østerbro. Det blev mærkbart lettere for beboerne at finde en parkeringsplads, men problemet rykkede desværre bar over på den anden side af jernbanen, siger hun til TV 2 Lorry og melder sig ”klar til at forhandle om at udvide den gule zone”.
Ifølge miljø- og teknikforvaltningen skal det, hvis forslaget bliver vedtaget, koste 9 kroner at parkere i de nye zoner mellem klokken 8 og 23 – mens det i nattetimerne skal koste 2 kroner i timen.
Herunder kan du se eller gense et indslabg med Morten Kabell fra 24. april, hvor han lancerede sin idé om at indføre betalingsparkering.
Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version