Metroen kan ikke rumme flere passagerer i myldretiden
Metroen har nået den maksimale kapacitet på strækningen mellem Kongens Nytorv og Christianshavn. Nu vil De Konservative have lavet en langsigtet plan.
Du er nødt til at suge maven lidt ind, hvis du vil med metroen mellem Kongens Nytorv og Christianshavn.
I hvert fald hvis du tager toget i myldretiden. Kapaciteten er nemlig udnyttet maksimalt på strækningen, og der er ikke plads til flere rejsende eller afgange på strækningen, der går under Inderhavnen.
Problemet spreder sig reelt på hele snittet mellem Nørreport og Amagerbro, hvor Metroselskabet i myldretiden oplever, at de må “efterlade passagerer” på perronen.
Signe Marie Hoff Schmidt er netop startet på universitetet og tager metroen hver dag. Hun kan derfor godt mærke, at der ikke er så meget plads om morgenen.
- Der er rigtig mange mennesker. Men sådan er det jo bare, siger Signe Marie Hoff Schmidt, da TV 2 Lorry fanger hende i metroen til morgen.
Brug for en langsigtet plan
På Kongens Nytorv Station har der i første halvår af 2017 været 3,6 millioner passagerer. Det svarer til 11,4 procent af det samlede passagertal. Problemet med den manglende kapacitet blev også diskuteret på det seneste bestyrelsesmøde i Metroselskabet.
De Konservative i København efterlyser derfor en langsigtet plan for, hvordan metroen skal udvides de kommende år.
- København skal fungere i hverdagen, og derfor skal metroen jo også være et pålideligt transportmiddel. Så når man går ned til metroen, skal man også have en forventning om, at man kan komme med. Derfor er vi nødt til at bygge noget mere metro, siger Jakob Næsager, der er gruppeformand for De Konservative i København og medlem af bestyrelsen i Metroselskabet, til TV 2 Lorry.
De Konservative så gerne, at der blev lavet endnu en metroforbindelse under havnen. Men ifølge Susan Hedlund, der er politiske ordfører for Socialdemokratiet i København og ligeledes medlem af bestyrelsen i Metroselskabet, så behøver man ikke tænke i nye metrolinjer med det samme.
- Jeg tænker, at metroselskabet har rimelig godt styr på, hvor mange der rent faktisk stiger af og på. Og det er også sådan, at skulle man lave en ny metro, så skal der rigtig mange forudsætninger til for, at man kan få lavet de her planer. Det er ikke noget man laver i løbet af tre minutter, siger Susan Hedlund til TV 2 Lorry.
Metroselskabet gør klar til større greb
Metroselskabet har fulgt udviklingen i kapaciteten, som er faldet i takt med, at der gennem årene er kommet flere passagerer. Derfor har selskabet også løbende lavet mindre justeringer. De har blandt andet fjernet sæder fra togene, så der kommer mere plads.
- Metroen er oprindeligt bygget sådan, at den kan udvides. Det har man tænkt ind, da man planlagde den. Vi har så fulgt udviklingen tæt, med henblik på at sige, hvornår vi skal til at udvide kapaciteten. Det vi kan se nu er, at vi skal til at tænke i nogle af de lidt større greb, siger kundedirektør i Metroselskabet, Rebekka Nymark, til TV 2 Lorry.
Et af de greb Metroselskabet kigger på er, om de skal gøre togene længere. Derudover ser de på, hvorvidt der skal indføres et nyt styresystem, som vil gøre, at togene kan køre hurtigere og tættere på hinanden.
At metrostrækningen mellem Nørreport og Amagerbro har nået sit maks ser Metroselskabet dog selv som et positivt problem.
- Det er en super positiv udvikling, vi er en del af, som handler om, at København er en by, hvor folk rigtig gerne vil bo. Det vi så er rigtig glade for er, at de faktisk også gerne vil bruge metroen, siger Rebekka Nymark til TV 2 Lorry.
Se de mest benyttede metrostationer her:
Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version