Øresundstogene får ekstrem makeover - her er 5 forbedringer
Øresundstogene påbegynder omfattende renoveringer af togene. De får nyt look og en masse opgraderinger. I dag stod det første klar.
Der er godt nyt til pendlere, der benytter sig af Øresundstogene.
Fremover vil togene på strækningen fra Helsingør og hinsidan til Skåne løbende blive udskiftet og erstattet af tog, der har fået en gedigen renovering.
I dag stod det første af de 'nye' gamle tog klar på Helsingør Station. Fra torsdag vil det begynde at køre i pendulfart mellem stationen og Sverige.
Projektet er iværtsat, fordi DSB har indset, at togene i deres ældre setup har været forbundet med en del problemer.
- Man kunne sige, hvorfor køber I ikke bare et helt nyt tog? Det koster 100 millioner kroner. Her laver vi en forbedring, som kun koster 5 millioner kroner – altså en tyvendedel af prisen for et nyt tog, siger informationschef i DSB, Tony Bispeskov.
- Vi har også brugt muligheden for at lave lidt om på togene, så nogle af de ting, der tidligere var lidt uhensigtsmæssigt, er blevet forbedret markant, siger han.
Lad os derfor se på nogle af de forandringer og forbedringer, togrejsende fremover vil støde på, når de rejser med de opdaterede og opgraderede Øresundstog.
1. Nymalet med logikken for øje
På ydersiden er forandringen tydelig. Toget er blevet nymalet i en mat og grå farve, mens dørene tydeligt er markeret med rød maling.
Indersiden af vognene har også fået et nyt look, blandt andet med gendesignede skilte, der er nemmere og tydeligere at se.
- Striberne på dørene er med til at prikke til kundernes bevidsthed. De er med til at gøre det mere tydeligt, hvor man skal gå hen. Inde i toget har vi malet skiltning, der gør det nemmere for vores passagerer at vide, hvad de må, og hvad de ikke må. Der er masser af kunder, der tit tager toget, men der er også mange kunder, der aldrig har været i landet her før, forklarer informationschefen Tony Bispeskov.
2. Stikkontakter mellem nypolstrede sæder
De nye tog skulle gerne byde på en mere behagelig rejse for passagerernes bagdele. I hvert fald er sæderne blevet polstret og betrukket på ny.
Men mindst lige så vigtigt for mange pendlere, så er der blevet installeret stikkontakter mellem alle sæderne. Derfor kan man nu storforbruge senmoderne teknologi, mens man glider gennem kystlandskabet.
- Der var stikkontakter i forvejen i Øresundstoget. Nu er der bare endnu flere. Det er fordi, vi kan se, der er et behov for at kunne lade mobiltelefoner og computere op. Derfor har vi installeret ekstra stikkontakter, der er placeret mellem stolene, siger Tony Bispeskov.
3. Nye toiletter med håndtørrere
Denne opgradering er helt sikkert en populær en af slagsen: nye toiletter med håndtørrere.
Det betyder, at tilstoppede toiletter gerne skulle blive en sjældenhed i togene fremover. Og skulle uheldet være ude, så kan man fejlmelde toilettet elektronisk, så en medarbejder hurtigt kan fikse det.
- Det giver fordele for rigtig mange. Ikke kun for miljøet, men også for passagererne. Før i tiden tilstoppede toilettet tit, fordi folk smed papirhåndklæder i toilettet. Så med de nye håndtørrere vil toiletterne i færre tilfælde gå i stykker, udtaler Tony Bispeskov.
4. Opgraderet handicapområde
Et stort ankepunkt ved de gamle tog var, at de ikke var særlig handicapvenlige. Det bliver der nu lavet om på. Ved hjælp af en rampe bliver det nemmere for passagerer i kørestole at køre ombord, mens der også er etableret særlige pladser til passagerer med handicap.
- Det er rigtig godt, at der er kommet et tog med en dedikeret plads til handicappede. Tit er det et stort problem at finde en plads, når man som jeg kommer med kørestol. Hvis der så er store kufferter, fordi toget kører til lufthavnen, så kan det hurtigt blive svært, siger Sif Holst, der er næstformand i Danske Handicaporganisationer.
5. Særlige rammer til bagage
Fordi toget er et lufthavnstog, så er nye skilte sat på, der viser, hvor store tasker, såvel som små tasker, må stilles. Der er også blevet bygget særlige stativer til lufthavnspassagerers kufferter, så de ikke ligger og flyder i kupéen.
- Vi har også lavet en særlig ramme til kufferter, så vi udnytter pladsen bedre. Der er mange passagerer fra Kastrup Lufthavn, der har meget bagage med ind i toget. Den hidtidige løsning viste sig ikke at være optimal. Men med den her løsning er det vores forventning, at vores kunder får en bedre oplevelse. Både dem med kuffert og dem uden, siger Tony Bispeskov.
Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version