Nyheder

Play

Oplev

Tip os

Spørg Os

14-årig jagter succes som smykkedesigner: - Folk bliver overrasket over min alder

14-årige Victoria Garber er ikke som mange piger på sin alder. Hun kan kalde sig virksomhedsejer og smykkedesigner.

10. mar 2017, kl. 15:54 af · ·

- Passer bredden på smykket med det, du gerne vil have?

Victoria Garber tager forsigtigt den omtalte creol-ørering op i sine hænder. Hun studerer den nøje, inden hun fører det op mod sin brors øre. Hun har nemlig ikke et spejl, hvor hun kan se sig selv med øreringen i.

- Det passer meget godt. Pigerne i aldersgruppen er ikke særlig høje, så det giver god mening, at den ikke er større, siger hun. 

Spørgsmålet kunne være stillet til en kunde i en hvilken som helst smykkeforretning, men det er ikke tilfældet. I stedet kommer det fra juvelfatter Rubens Svarts værksted, hvor guldsmed og diamantgradérer Anette Hendriksen sammen med Victoria Garber er i gang med at finpudse de sidste detaljer i hendes nye smykkekollektion, der snart kommer til salg online.

Victoria Garber er medejer og partner i smykkevirksomheden Garber. Foruden at gøre sin anden smykkekollektion klar til foråret, har hun op mod 130.000 følgere på Instagram, over 80.000 abonnenter på Youtube og har netop lanceret en makeup-kollektion i sit eget navn. Og det til trods for, at hun blot er 14 år.

- Folk bliver overraskede over, at jeg ikke er ældre. De har svært ved helt sætte sig ind i det, siger hun.

Men hvordan er det gået til, at en teenagepige har opnået at blive virksomhedsejer?

Fra saltomortaler til debatter

Vejen til titlen som ung iværksætter blev lagt, da Victoria Garber for fire år siden satte sig foran et kamera. Hun havde længe klikket sig rundt i webportalen Youtube, der bugner af et samsurium af private og musikkunstners videoer.

Her var Victoria Garber mest optaget af de jævnaldrende piger, der postede sjove videoer af sig selv. Men efter kort tid begyndte det at krible i hendes fingre for at udgive sit eget - og med et klik blev drømmen til virkelighed.

Den første video var stærk inspireret af videoerne, der allerede lå på webportalen. Den viste, hvordan Victoria Garber kunne slå saltomortaler og lave kraftspring på familiens trampolin ude i haven. 

Som en tidligere elitegymnast var det langt fra et problem for den dengang 11-årige pige at dreje sin krop rundt i 360 grader og samtidig lande solidt på begge ben. Men Victoria Garber havde ikke forventet, at andre på webportalen ville se hendes spring. 

- Folk tog vildt godt imod videoen, selvom det jo bare var et par spring, jeg havde lavet så mange gange før. Jeg blev helt overvældet over deres interesse, og det var helt klart en stor motivation til at fortsætte, siger Youtube-fænomenet, der på grund af en fodskade stoppede til gymnastik.

I dag er indholdet på Victoria Garbers Youtube-kanal anderledes. Ikke alene bruger hun timesvis på at klippe og redigere sine videoer, og hvis kvaliteten af dem ikke er gode nok, bliver de kasseret. Hun debatterer også emner som menstruation, giver tips til makeup og tager kameraet med for at filme, hvordan en hel dag i hendes liv kan se ud.

Med sin store følgerskare på de sociale medier er skridtet til at blive selvstændig blevet mulig.

- De har givet mig et unikt indblik i, hvad målgruppen gerne vil have, siger Victoria Garber, mens alle øjne i smykkeværkstedet er rettet mod den unge iværksætter, der skal til at beslutte, helt præcis hvordan øreringen skal se ud. 

Øje for sin målgruppe

Drømmen om at blive selvstændig deler hun med sin 21-årige storebror, Frederik, der til dagligt læser på Copenhagen Business School (CBS).

Han er sammen med deres fælles ven, Mathias Lykke Andersen, også medejer og partner i smykkevirksomheden. Idéen til projektet opstod, mens Frederik Garber og Mathias Lykke Andensen i lidt over tre måneder rejste jorden rundt. I en autocamper på den anden side af jorden faldt snakken om aftenen ofte på det samme emne. 

Rejsemakkerne fandt ud af, at de havde et fælles ønske om at starte deres egen virksomhed - og med lillesøster Victorias følgere på de sociale medier ville de allerede fra start kunne nå ud til tusindvis af unge i Danmark.

I autocamperen fik makkerparret hurtigt sporet sig ind på et hul i markedet: Smykker til teenagepiger.

Da Frederik Garber kom hjem fra rejsen, nævnte han idéen for sin lillesøster med fokus på, at hun skulle stå for at designe smykkerne.

- Jeg kunne ikke forestille mig andre end Victoria til opgaven. Det var helt naturligt. Hun kender om nogen sin målgruppe. 

14 år - og stadig et barn

Men det kan godt være, at Victoria Garber er et Youtube-fænomen, at hun har lagt navn til sin egen makeup-kollektion, og at hun har startet sin egen virksomhed. Men det betyder ikke, at hun er blevet voksen, fortæller Gitte Garber, som foruden at være salgskoordinator hos DanBolig i Solrød Strand er Victoria Garbers mor.

- Det er vores fornemmeste opgave at beskytte vores datter. Hun er stadig er et barn, og det skal vi huske på, siger hun og forklarer, at hun sammen med hendes mand, Jim Riel, godkendte hver video i Victoria Garbers første år som youtuber for at sikre, at hun ikke blev udstillet.

- I starten var Youtube en verden, vi slet ikke forstod. Hvorfor ville man lægge sjove videoer af sig selv på internettet? Nu forstår vi, at det er fremtiden. Det har vi brugt meget tid på at forstå.

Men som årene er gået, er Gitte Garber ikke længere bekymret i samme grad for sin datters beslutninger og sikkerhed.

- Vi siger gentagende gange, at hun skal lytte til sig selv. I helheden skal hun synes, det er det fedeste, hun laver. Og hvis det en dag ikke længere er sjovt, skal hun stoppe. Jeg drager mange paralleler til at brænde for en hobby. Det kræver en indsats, hvis man vil nå et mål. 

Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version