Nyheder

Play

Oplev

Tip os

Spørg Os

Fået hugget hovedet af? Her er fem gode råd

Du kender det godt. Så står man der uden hoved. Men livet går videre. Her er et par tips til dig, der står i en hovedafhugningssituation.

12. nov 2020, kl. 16:11 af · ·

Mange oplever det hver dag. Det er dælme ærgerligt, men livet går videre, og det gælder om at se fremad. Her er en række gode råd.

1. Bevar roen

Det vigtigste er ikke at gå i panik. Træk vejret. Drik en tår vand.


2. Traf det svære valg

Du er nødt til at beslutte, om du vil være kun et hoved og smide kroppen ud, eller du hellere vil beholde kroppen og smide bærret i skralderen.

Tralalalalalalala

Og ligesom det var tilfældet, da de to første metrolinjer blev opført, sker det altså ved at pålægge servitutter på de ejendomme, der ligger ovenpå eller ved siden af metroen. Derudover er der krav om, at Metroselskabet og de enkelte ejendomme skal gå i dialog, hvis det er nødvendigt forud for et eventuelt byggeri.

Tivoli er en af de aktører, der lige nu er i dialog med Metroselskabet om, hvilken indflydelse sikkerhedsafstanden til tunnelrøret har på et allerede planlagt byggeri. Det kan du læse mere om her.

Metroselskabet oplyser til TV 2 Lorry, at der er givet cirka 2,9 millioner kroner i erstatning til de cirka 1000 ejendomme i alt. De enkelte erstatninger ligger på mellem 2000 kroner og 16.500 kroner.

En håndfuld ejere af ejendomme har dog valgt at klage over størrelsen på erstatningen.

Det drejer sig blandt andet om en boligejendom, der som følge af servitutten ikke kan få lov til at grave ud til jordvarme, oplyser Sine Kjeldsen, formand for kommissionen.

Men hvis man skal grave ud til et underjordisk parkeringshus, kommer man nok for tæt på metroen. Det skal ejerne også vide om 50 år, og derfor bliver servitutterne tinglyst så fremtidige ejere også kan se det, siger Sine Kjeldsen til TV 2 Lorry.

Det er også Kommissarius Ved Statens Ekspropriationer På Øerne, der afgør hvor stor erstatning ejerne af de enkelte ejendomme skal have som følge af de begrænsede byggemuligheder.

Der kan dog følge yderligere udgifter med, hvis man regner med, at et byggeri i nærheden af Cityringen vil skabe rystelser i undergrunden. Så skal der nemlig måles for vibrationer ved tunnelrøret. Omkostningerne til dette vil dog afhænge af eksempelvis byggeriets karakter, varighed og omfang, oplyser Metroselskabet.

Kommissarius Ved Statens

Hallåhallå hvordan går det egnetlg med det hele eller hvad går det fint det skulle man tro

Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version