Lyngby Gymnasium vinder europæisk pris for innovation
- Det, som er lykkedes på Lyngby Gymnasium, er at gøre eleverne både innovative og fagligt stærke, lyder det fra gymnasiets rektor.
Arbejdsmarkedet efterspørger i stigende grad nytænkende medarbejdere med iværksætterevner, men få studerende møder entreprenørskab i undervisningen.
Det gælder dog ikke for Lyngby Gymnasium. Her er innovation og entreprenørskab i højsædet, og den indsats bliver nu med en europæisk pris: The Entreprenurial School Award.
- Det, som er lykkedes på Lyngby Gymnasium, er at gøre eleverne både innovative og fagligt stærke. Hos os er det ikke enten faglighed eller innovation. Det er både og. Hele vores organisation – vores måde at gentænke gymnasiet er innovativ. At tænke løsningsorienteret og kritisk er to af fremtidens vigtige kompetencer. Det kan vores elever, siger Camilla Rye, der er rektor på Lyngby Gymnasium.
Hun modtager torsdag aften den europæisk innovationspris i Riga. I alt får 17 skoler i 17 forskellige lande prisen, som gives som en anerkendelse af skolerne pionerarbejde med innovations- og entreprenørskabsundervisning i det enkelte land.
På Lyngby Gymnasium er medarbejderne glade for anerkendelsen, og de mange motiverede og engagerede elever, lyder det.
- Innovationsdidaktik er ikke et alternativ til den almindelige undervisning, men en overbygning. Man kan ikke tænke innovation uden faglighed. Eleverne bliver dygtigere, fordi de er mere motiverede og engagerede, når de løser virkelighedsnære problemer. På Lyngby Gymnasium arbejder vi med dannelsen af det hele menneske – et homo innovaticus, siger Iben Lundager Rausgaard, der er innovationskoordinator på Lyngby Gymnasium.
Kriterierne for at vinde The Entreprenurial School Award er blandt andet, at skolen skal have en klar vision og strategi for arbejdet, målrettet ressourcetildeling, efteruddannelse af lærere og involvering af lokalsamfund og erhvervslivet.
Interesserede kan læse mere om The Entreprenurial School Award her.
Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version