Minister lukker kassen for en nedrivning af Bispeengbuen
Transportminister Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, vil ikke lægge penge i at nedrive Bispeengbuen.
At nedrive Bispengbuen har været foreslået et utal af gange.
Og forrige uge fortalte politikere i både København og Frederiksberg ifølge Nørrebro-Nordvest Bladet, at de igen ville se på muligheden.
En Rambøll-rapport viser nemlig, at projektet kan gøre meget billigere end først antaget.
Nu er der dog opstået endnu en hindring. En stor en af slagsen endda. Transportminister Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, mener nemlig ikke, at det er statens opgave at lægge Bispengbuen under jorden. Det skriver Nørrebro-Nordvest Bladet.
- Jeg anser det ikke som en statslig opgave at bruge penge på at lægge Bispeengbuen under jorden. Når det er sagt, så kan jeg godt se det mærkværdige i, at staten ejer en vej midt inde i København. Hvis kommunen har en seriøs interesse i en tunnellægning af Bispeengbuen, så er jeg åben over for at drøfte en overdragelse af statens vej, skriver ministeren i en mail til Nørrebro-Nordvest Bladet.
Socialdemokraternes gruppeformand på Københavns Rådhus, Lars Weiss, havde ellers forestillet sig, at de to kommuner og staten kunne deles om regningen.
Lars Weiss ærgrer sig over udmeldingen, og nu er drømmen om at rive Bispeengbuen ned og i stedet lave et grønt område sværere at realisere. Men ikke umulig.
I og med at beløbet er halvveret i forhold til først antaget, så er det stadig realistisk uden statens penge, siger han.
Folketinget har allerede afsat 125 millioner kroner til at forlænge Bispeengbuens liv i 2020. Det var blandt andet de penge, som både rapporten og Lars Weiss havde håbet, at ministeren ville smide i det nye projekt. Rapporten anslår, at tunnellægningen vil koste 1,5 milliarder kroner.
Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version