Nyheder

Play

Oplev

Tip os

Spørg Os

38 politisager mod metro-entreprenører

Politiet er på overarbejde på metrobyggeriet, hvor livsfarlige arbejdsforhold har udløst et højt antal straffesager, skriver Fagbladet 3F.

22. jul 2014, kl. 22:46 af · ·

38 gange har Arbejdstilsynet sendt sager til politiets anklagemyndighed siden 2012. I hver sag beder tilsynet politiet rejse tiltale for alvorlig overtrædelse af arbejdsmiljøloven. Det afslører en opgørelse fra Arbejdstilsynet, som Fagbladet 3F har fået aktindsigt i.

Normalt på et byggeri af metroens størrelse ville der være en håndfuld politisager. Men med 38 politisager på det offentlige megaprojekt, er der fire gange så mange sager hos politiet, som man kunne forvente.

Hos Arbejdstilsynet forklarer tilsynschef Jens Rise Rasmussen, at tilsynet kun opretter straffesager, når det er grove overtrædelser af arbejdsmiljøloven.

- Det er et udtryk for, at vi har konstateret en lang række alvorlige arbejdsmiljøproblemer på metrobyggeriets byggepladser, siger Jens Rise Rasmussen.

Den italienske hovedentreprenør Copenhagen Metro Team (CMT) har flest politisager mod sig. 11 gange har Arbejdstilsynet oprettet en straffesag mod entreprenøren.

CMT ønsker ikke at medvirke i et interview. I en mail til Fagbladet 3F skriver CMT, at metroen er et stort og indviklet projekt, og at CMT tager sikkerheden meget seriøst.

- For hvert påbud, vi får, undersøger vi, hvordan det skete og laver en grundig undersøgelse. Og det er vores ledelse involveret i, meddeler CMT's pressemedarbejder Elisabetta Mindopi.

Fire gange har Arbejdstilsynet startet en straffesag mod den offentlige bygherre Metroselskabet. I en mail til Fagbladet 3F forklarer HR-chef Peder Mandrup Knudsen, at der stadig er udfordringer med arbejdsmiljøet på metrobyggeriet, men at der er iværksat en ny plan for sikkerhed på byggepladserne.

- Der er dog fortsat for mange påbud på byggepladserne, og derfor arbejder Metroselskabet hver dag målrettet på at forbedre forholdene på byggepladserne i samarbejde med vores entreprenør, skriver Peder Mandrup Knudsen.

Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version