Iværksætter om ny taxalov: "Fuldstændig åndssvag!"
Den nye taxalov er håbløs, mener Martin Thorborg. Den vil medføre spritbilisme, flere sorte taxaer og mere bilos.
- Det svarer til, at man vil tvinge folk til at putte frimærke på en email. Eller at man krævede, at der skal gå en mand foran vognen med en lommelygte. Det er tåbelige regler. Taxameter og sædekontakter hører for fanden datiden til.
Det er holdningen hos iværksætteren Martin Thorborg, der er kendt for at være medstifter af søgemaskinen Jubii, men i dag er direktør for regnskabsprogrammet Dinero, der blandt andet kan bruges af Uber-chauffører, der vil være sikre på at betale korrekt skat.
Martin Thorborg fortæller, at han selv har kørt mere end 100 Uber-ture, fordi det er nemt, når han skal frem og tilbage fra møder i arbejdstiden i København.
Jeg bestiller en Uber til mine børn
- Jeg er begyndt at tage det offentlige på arbejde og så bruge en Uber, når jeg skal rundt. Det kan være svært at få en taxa, fordi der travlt på de tidspunkter, men nu vil jeg da starte med at køre min store dieselhakker ind i byen igen, siger han til TV 2 Lorry.
- Jeg har også kørt Uber i Canada og USA. Jeg elsker, at jeg kan bruge samme app, hvor fanden jeg er henne i verden. Jeg kan endda se en bedømmelse af min chauffør. I Moskva blev jeg taget i røven af en Lada-kørende spasser. I en Uber var jeg aldrig blevet snydt. Derfor føler jeg mig meget mere tryg, siger iværksætteren og tilføjer:
- Når mine børn er til fest, så bestiller jeg også en Uber. Så ved jeg, hvornår den er fremme. Jeg kan se, hvad chaufføren hedder, og jeg kan følge dem på skærmens GPS hele vejen hjem.
Loven skulle være ens for alle
Der er masser af problemer ved den nye lovgivning ifølge Martin Thorborg, som frygter at tjenestens død vil føre til mere spritbilisme og flere sorte taxaer i Indre By.
Han påpeger, at taxaerne opnår monopol, fordi ingen andre end de store selskaber vil have råd til at putte et taxameter og sædekontakter i bilen. Det vil føre til dårligere service og højere priser.
- Loven er designet til at holde Uber ude og intet andet. Og politikerne burde have nosser til at råbe det højt, siger han.
- Det er fint med krav, men det skal være relevant lovgivning. Måske alle taxa- og Uberchauffører skulle have et førstehjælpsbevis. Der kunne være et krav til alderen på bilen, eller man kunne sige, den skulle til syn hvert år. En ren børneattest måske. Men reglerne skulle være enkle og lige for alle. Den nye lov er fuldstændig åndssvag!
Modstanden mod Uber har givet selskabet medvind
Debatten om hvorvidt Uber er en samkørselstjeneste eller taxakørsel er irrelevant, mener han.
Det er ellers en debat, der har kørt længe, og som først blev afgjort i november 2016, hvor Retten dømte chauffører for piratkørsel.
- Sandheden er, at den uklare lovgivning og store modstand mod selskabet har gjort, at ingen andre end Uber har haft råd til at tage kampen. Jeg så da hellere, at Uber var en dansk opfindelse, men danske iværksættere er holdt udenfor, fordi de ikke har råd til sådan noget her. Selvfølgelig er det taxakørsel, og chaufførerne er i princippet selvstændige erhvervsdrivende, siger han.
Men er det ikke et problem, hvis der ikke bliver betalt skat af køreturene?
- Hvis du ringer efter en maler, så har han jo ikke en sensor på penslen, der viser, hvor mange meter, han har malet. Det har en Uber-chauffør i virkeligheden på hans telefon, så det er langt nemmere at være sikker på, hvor meget han skal betale skat af.