Nyheder

Play

Oplev

Tip os

Spørg Os

Kommune ramt af massiv ledighed - nu skal tech-gigant hjælpe

Software- og it-virksomheden Google er gået sammen med Tårnby Kommune om at give opsagte og ledige medarbejdere fra lufthavnen en digital opkvalificering.

17. sep 2020, kl. 07:05 af · ·

Tomme afgangshaller. Fly, der holder stille. Butikker, der står tomme hen.

De seneste seks måneder har været en usædvanlig tid for de fleste. Og i særdeleshed for Københavns Lufthavn. Det skyldes - som du nok har gættet - coronakrisen. 

Den manglende aktivitet har betydet, at flere tusinde ansatte i lufthavnens virksomheder over de seneste måneder er blevet opsagt. 

Men nu får de en hjælpende hånd fra en - måske - uventet kant.

Nyt kursusforløb

Software- og it-virksomheden Google har onsdag startet et nyt kursusforløb i Jobcenter CPH.

- Rigtig mange dygtige medarbejdere i Københavns Lufthavn har mistet deres job. Og de kommer ud, hvor der er brug for nogle kompetencer, som de måske ikke har, siger Jesper Vangkilde, der er kommunikationschef i Google og fortsætter:

- Vi vil gerne hjælpe dem med at få de her kompetencer, så de er bedre rustet til at søge job. 

Omkring 100 opsagte og ledige vil gennemgå et fire ugers kursus i digitale redskaber såsom hjemmesidedesign, sociale medier og webanalyse. Og det nye kursus har skabt stor interesse.

Farvel til lufthavnen

En af dem, der har meldt sig til kurset, er 31 årige Cecilie Oxholm Tillisch, der efter syv år i Københavns Lufthavn i juli fik besked om, at hun var fyret. 

- Jeg synes, det er et super godt tilbud, siger hun til TV 2 Lorry og fortsætter:

- Jeg håber, det kan give mig nogle kompetencer, så jeg er bedre stillet, når jeg søger job. Og så håber jeg også, at det kan pege mig i retning af, hvilke områder jeg har lyst til at arbejde - nu hvor jeg ikke skal være i lufthavnen længere. 

Stærkt samarbejde

Samarbejdet mellem Tårnby Kommune og Google har stor betydning for arbejdet i Jobcenter CPH.

Det mener Christel Højvang Kyed, der er indsatschef i Jobcenter CPH.

- Der er ingen tvivl om, at det her samarbejde gør vores arbejde nemmere. Det giver de her mange ledige nyt håb i deres søgen efter nyt job, siger hun. 

Københavns Lufthavn har indtil nu fyret knap 4500 medarbejdere. Af dem har 1800 bedt om hjælp i Jobcenter CPH.

Alt i mens er 1400 ledige begyndt i uddannelsesforløb, mens 120 er kommet i job. 

Dette er en forenklet version af artiklen: Se den originale version